Varför ska jag välja MakeClean?

För oss är det viktigt att du som kund är nöjd och uppskattar det resultat vi levererar. Vi hjälper dig med hushållsnära tjänster så att du får tid över till barn, familj och nöje. Vi strävar alltid efter att göra vårt bästa. Därför har de allra flesta av våra kunder har valt att stanna hos oss år efter år och fått många rekommendationer som en bra städfirma i Göteborg.

Hur kan ni ha så låga priser?

Hos oss på MakeClean betalar du 165 kr/h efter rut-avdrag för din städning och anledningen är att vi jobbar med lägre marginaler. Av timarvodet på 264 kr exkl. moms, alltså 330kr minus 66kr moms går cirka 180 kr till vår städare och 84 kr till MakeClean.

På vilka orter städar ni?

Våra städare kommer hem till dig med hjälp av kollektivtrafiken – så bor du i Göteborg dit kollektivtrafiken når så kan du köpa städning av oss. Är du osäker, ring eller maila så kollar vi snabbt upp det åt dig.

Vad ingår i en hemstädning?

I en typisk hemstädning ingår torkning & rengöring av badrum och kök, dammtorkning samt dammsugning och torkning av fria golvytor. Vill du fylla dina städtimmar med andra arbetsuppgifter så går det alldeles utmärkt.

Hur fungerar det?

I och med att det skiljer sig mycket i tid mellan städningar så brukar vi först alltid rekommendera en provstädning. Städningen utförs under vanliga arbetstider, d.v.s. måndag till fredag kl. 8-17 och fördelen med det är att du inte är förpliktigad att anlita oss igen om du inte blir nöjd.

En provstädning går ut på att du får en första städning där vi rekommenderar att man är hemma cirka 10-20 minuter så att du kan visa precis vad du vill ha gjort. Då får du chansen att känna efter om du trivs med städare och med oss andra på MakeClean. Detta är också ett utmärkt tillfälle att berätta för oss exakt vilken städning du vill ha hjälp med. Provstädningen tar vanligen även lite längre tid än en vanlig städning då det ofta är smutsigare första gången vi kommer.

Måste jag ha ett fast schema?

Nej, du kan kontakta oss när helst du vill – men för att få en kontinuitet i städningen rekommenderar vi ett fast schema. Det är då lättare för oss att planera in samma städare varje gång för din städning. Du får då en städare som känner till ditt hem och vet hur du vill ha det. Städningen blir alltså bättre, kostar mindre och går snabbare om du har ett städschema.

Vad ska jag tänka på inför första städningen?

Se gärna till att det finns fungerande dammsugare, mopp, hink, trasor och rengöringsmedel. Plocka undan skor, leksaker, kläder och andra lösa föremål för att förenkla städningen. Se till att arbetsbänkar och diskbänk är fria så att de går att rengöra. Släng gärna bort gamla tidningar/kartonger som du inte längre behöver och andra lösa föremål som kan hindra städningen.

Hur lång tid tar det att städa min bostad?

Hur lång tid det tar att städa ett hus eller en lägenhet är väldigt individuellt. Saker som påverkar är t.ex. hur stora ytorna är, hur smutsigt det är, antal rum, möbler, hur mycket prydnadssaker det finns, barn och husdjur och naturligtvis kundens önskemål och krav. Tabellen nedan är en uppskattning av tid för kunder som har veckostädning eller städning varannan vecka.

Bostadsyta                         Timmar                          Antal städare

0-60 kvm                               2-3                                          1

61-100 kvm                           3-4                                         1

101-150 kvm                         4-5                                         1

151-200 kvm                         5-6                                         1

201-250 kvm                         6-7                                         1

251-300 kvm                         7-8                                         1

Är era städare tillförlitliga?

Det är extra viktig att man känner sig trygg och bekväm med vem man släpper in i sitt hus och du kan alltid lita på vår personal som kommer hem till dig. De uppfyller våra högt ställda kriterier och är noga utvalda. Vår personal går genom internutbildningar, skriver på sekretessavtal och kontrolleras mot belastningsregister.

Vad betalar ni i timlön till era städare?

Våra anställda har lönenivåer i enlighet och till och med högre än branschens kollektivavtal. De förmånerna innefattar bland annat tjänstepension, full försäkring m.m. Vi är mycket måna om vår personal och ger goda villkor. Hos oss tjänar en städare minst 126 kronor i timmen, inklusive semesterersättning.

Kan jag vara säker på att era städare behandlas bra?

Genom att välja MakeClean som din städleverantör har din städare bättre och högre lönevillkor än kollektivavtalet. Dessutom betalar vi städaren reseersättning, tjänstepensionspremier och sociala avgifter.

Är era städare kvalificerade för sina tjänster?

All vår personal får utbildning inom städservice och hushållsnära tjänster. I utbildningen ingår bland annat kunskap om rengöringsmedel, städmetoder, städteknik, hygien, ergonomi och första hjälpen vid olycksfall.

Kan jag få byta städare om jag inte är nöjd?

Vår målsättning är att ni ska känna er trygga och nöjda med våra hushållsnära tjänster. Trivs ni inte med städaren eller med resultatet löser vi givetvis situationen.

Vad händer om något blir stulet under städning?

Det går aldrig att fullt ut gardera sig mot brottslighet, men det går att minimera riskerna. Vi är väldigt noggranna i våra rekryteringsprocesser för att i möjligaste mån undvika att fel personer anställs.

Vi kolla alltid upp personens lämplighet genom att ta in flera olika referenser från tidigare arbetsgivare samt begära in ett utdrag ur brottsregistret hos polisen. På detta sätt försäkrar vi oss om att vi bara har kunnig och pålitlig personal anställd. Skulle något brottsligt ske kommer vi givetvis lämna in en polisanmälan.

Kan jag bestämma veckodag och tid för städningen?

Ja, städaren kommer på den veckodag som du väljer. Vi ser gärna att vi får en tidsram (normalt kl. 8-17) inom vilken städningen kan utföras, men även här försöker vi att anpassa oss efter dina önskemål.

Kostar det extra om jag har pälsdjur hemma?

Det tillkommer inte någon extra avgift om du har husdjur/pälsdjur men däremot kan du ha i åtanken att städningen kan ta lite längre tid än normalt. Detta gäller oftast dem kunder som hundar och katter, d.v.s. djur som rör sig fritt i hemmet.

Hur lång är uppsägningstiden?

Vi på MakeClean har endast en månads uppsägningstid för kunder som har hemstädning. Fördelen med det är att vi inte vill binda dig i något abonnemangsform ifall du inte skulle trivas med oss eller din städning, vilket självfallet innebär en onödig kostnad för dig som kund.

Kan jag boka om en städning?

Ja, du kan boka om städningen i det mån som passar städarens schemaläggning. Vi debiterar inte kunden för detta.

Kan jag avboka en städning?

Ja, du kan avboka tiden senast 48h före städtillfället. Avbokningar senare än 48h debiteras kunden för hela uppdraget. Detta gäller alla bokningar. Observerar att avbokningskostnaderna inte berättigar till RUT-avdrag.

Vem står för städmaterial?

För hemstädning är det kunden som står med nödvändig utrustning samt medel för att kunna utföra städningen effektivt. Är du osäker på vilka rengöringsmedel du behöver ha eller vill ha tips inför inköp av städutrusning, säg till oss så hjälper vi er gärna med det. Vi har även checklista för städmaterial som vi skickar till kunden.

För flyttstädning, storstädning och visningsstädning står vi på MakeClean med all utrusning och rengöringsmedel och då tillkommer en fast avgift på 350 kronor.inkl.moms.

Har ni några referenser?

Majoriteten av våra kunder kommer på rekommendationer och vi är otroligt stolta över att dem anlitar oss och rekommenderar oss till vänner och bekanta. Vår hemlighet ligger i att vi vet att det kan det ske misstag, för vi är människor. Men vi skyller aldrig ifrån oss utan jobbar med en strikt uppföljning för att förhindra det.

Även om vi idag har en hög kundnöjdhet anstränger vi oss alltid extra så kan vi bli ännu bättre. Har du några tankar eller idéer på hur vi skulle kunna bli ännu bättre, så tveka inte att höra av dig till oss. Vi uppskattar verkligen att få återkoppling från våra kunder. Vi anser och vet att städning är ett seriöst och hårt arbete, och värderar därför städning som ett yrke. Läs gärna omdömen som våra kunder skrivit om oss.

Är du osäker så föreslår vi en provstädning som dessutom inte är bindande.

Hur snabbt kan vi komma igång med tjänsten?

Vår målsättning är att provstädningen skall vara utförd inom två veckor efter att vi har fått in beställningen.

Måste jag kontakta er för fortsatt städning?

Nej. Vi tar själva alltid kontakt med kunden efter första städtillfället för att höra om man är nöjd och om man är intresserad av att fortsätta med kontinuerliga städningen. Naturligtvis kan du kontakta oss också om ni vill fortsätta ha löpande städning.

Hur långt tid tar en storstädning?

Normalt tar en storstädning dubbel så lång tid som en veckostädning, men något mindre tid hos kunder som har regelbunden städning. Uppskattning av timmarna i tabellen nedan omfattar arbete utförd av 2 städare.

Bostadsyta              Timmar                  Städobjekt och beskrivning

0-60 kvm                   4-6                         Mindre lägenhet, ett badrum

61-100 kvm               6-8                         Mindre villa, radhus eller stor lägenhet

101-150 kvm            8-10                        Medelstor villa eller radhus, två badrum, 1-2 plan

151-200 kvm           10-12                       Stor villa med två badrum, 1-3 plan, barn/husdjur.

Vad ingår i en visningsstädning?

En visningsstädning är ungefär som en vanlig hemstädning, d.v.s. en mer vanlig basstädning där man städar utvändigt i bostaden.  En fast avgift på 350 kr. inkl. moms utgår för städmaterial.

Hur går det till med besiktning och garanti?

Vi har 3 dagars nöjd kunds garanti på samtliga våra städtjänster oavsett, vilket betyder att du behöver godkänna/besikta städningen inom 3 dagar efter städuppdraget, Garantin innebär att vi åtgärdar eventuella klagomål från dig eller från den som flyttar in inom 3 dagar.

Vad ingår i en fönsterputsning?

Vi putsar själva fönsterrutan och rengör nedre listerna mellan fönster. Observerar att borttagning av färg, kalkningar, tvätt av fönsterkarmar, fönsternisch, fönsterbleck och persienner ingår inte i ordinarie fönsterputsning.  Se till att alla fönster är lättåtkomliga, eventuella blommor, prydnadssaker och andra föremål är bortplockade från fönsterblecken. Ta ner gardiner och flytta möbler vid behov. Vi ber dig även att rapportera befintliga skador innan fönsterputsning påbörjas, d.v.s. fönster som inte går att öppna osv.

Putsar ni fönster om det regnar?

Om dina fönster öppnas inåt så kommer vi utföra fönsterputsning enligt överenskommelse. I annat fall ber vi dig att kontakta oss så snart som möjligt för att boka en ny tid för fönsterputsning.

Hur gör vi med nycklarna?

För privatkunder;

Du kan välja om du vill vara hemma och öppna eller om vi ska kvittera ut dina nycklar. Vi kan också kvittera ut nycklar, detta underlättar förstås vårt arbete men är inget krav.

För företagskunder;

Om ert kontor är bemannat under städtiden behöver inga nycklar lämnas ut, är däremot under kvällstid eller helg behöver vi nycklar och eventuellt larmuppgifter.

Kan ni berätta mer om skattereduktion?

Som kund betalar du halva arbetskostnaden och MakeClean begär och administrerar kostnadsfritt resterande del av skattereduktion från Skatteverket. Läs mer om Rut-avdrag.

Hur betalar jag för städningen? Kontant eller faktura?

Vi tar endast betalning mot faktura. Fakturan mailar vi till dig i form av PDF-fil. Pappersfaktura kostar 40 kr. Ni betalar efterskott och betalningsvillkor är cirka 14 dagar från fakturadatum. Engångsbeställningar faktureras efter utfört uppdrag.

Har ni andra dolda avgifter, till exempel fakturaavgifter?

Nej. Det som kan tillkomma är en förseningsavgift på 60 kronor om fakturan är försenad mer än 3 dagar.

Jag vill boka städning, hur gör jag?

För att bli kund hos MakeClean går du in på sidan Kontakta Oss och fyll i formuläret så kontaktar vi dig inom 24 timmar. Du kan också du ringa in till oss på telefonnummer 031-13 93 11 eller 0700-921570.